Man kan ju undra i sitt stilla sinne varför folk blir förvånade när människor med bra inkomst flyr landet.
Stora företag flyr landet.
Vad finns det för fördelar när man tjänar bra?
Man ska bli kritiserad för att man tjänar bra. Då roffar man åt sig (oavsett om man arbetar 60 timmar i veckan och knappt har ett socialt liv). Man ska vara glad över att betala till barnbidrag, men inte få något själv.
Man ska i stort sett bli föraktad, men pengarna behövs.
Man kan också undra vem som mest är pengagalen i detta landet, helt ärligt..
Suck, säger jag bara..
Och jag har ingen hög inkomst räknat per timme. Som en undersköterska ungefär.
Därför får jag också jobba 60-70 timmar i veckan. Ibland mer.
Förakta mig gärna som betalar hög skatt inte får några tilläggsbidrag som singel.
Förakta mig, men älska mina pengar. Hoppas det smakade..
21 01 2010 at 19:12
Är du sur?;)
21 01 2010 at 19:30
Nja.. inte sur, men jag är uppriktigt trött på detta krävande av andra hela tiden.
21 01 2010 at 19:13
Vart skall vi flytta?Caymanöarna föreslår jag. 🙂
21 01 2010 at 19:31
Jag hänger på direkt. Finns där bara gumpar att knipa så:)
21 01 2010 at 19:22
Behovsprövat barnbidrag, betyder att de som gnäller mest också måste vara med att betala. De betalar ju sjukvård via skattsedeln, vad är skillnaden? Jag kan föreslå att självförvållande skador typ idrottsskador ska betalas ur egen ficka. Amatöridrottens sjukvård kostar samhället stora belopp varje år, del genom direkt vård men också genom att de tvingas stanna hemma + sjukpenning.
21 01 2010 at 19:32
”Behovsprövat barnbidrag, betyder att de som gnäller mest också måste vara med att betala. De betalar ju sjukvård via skattsedeln, vad är skillnaden? ”Jag anser att det ska bort helt och hållet. Inte behovsprövat. Vad fan liksom.. Sedan håller jag fullkomligt med om idrottskador, speciellt de som är proffs.
21 01 2010 at 19:29
Det är inte så konstigt att de som har pengar blir bittra. Det är ju inte på något sätt rättvist att de som betalar mest till välfärden får ut minst av den.
21 01 2010 at 19:33
Precis.. Det är jävligt horriblet hur inskränkta och jävligt EGO människor är.
21 01 2010 at 19:34
fast sanningen är att det där med att stora företag flyr och att folk med stora inkomster flyr är kraftigt överdramatiserat…det där händer över hela västvärlden…företagen och folk i USA gnäller över höga skatter, trots att de inte ens är i närheten av Sveriges…poängen är att företagen tycker alltid att de betalar för mycket…
21 01 2010 at 19:35
Nämn en anledning att de ska finnas kvar?IKEA expanderar endast av den anledningen att de kräver att man skänker tomten varuhuset ska stå på.
21 01 2010 at 19:34
Någonannanismen, det var väl Henrico som myntade det? Någon annan ska alltid ta smällen. De rika. Såklart. Ge dig på dem som har tjänat ihop en förmögenhet på att jobba och slita. Fan så trött jag blir på människor.
21 01 2010 at 19:35
Precis..Pga detta kommer såna som jag aldrig att hinna ifatt.Pisstrött på denna hagalna skara..
21 01 2010 at 19:37
Det värsta är ju att många, ja, av de som inte är rika, på allvar menar att välbärgade gott kan ha sina höga skatter. De klarar ju sig ändå, heter det. Jag har väldigt svårt för den inställningen, för då tycker man ju ändå, på något sätt, att det är ok att ta saker från de som har. Att sko sig på dem, helt enkelt. Fruktansvärt. Välgörenhet ska inte vara påtvingad.
21 01 2010 at 20:17
Exakt. Att sedan den riktiga välgörenheten som skänks till behövande faktiskt är från de som är snorrika. De skänker många gånger mer pengar tillsammans än svennebanan. De har råd till det, och gör det också. Men rika svin kan ju inte vara hjältar:) Jag glömde ju de. De är svin som ska vara glada för att ingen tar alla deras pengar.
21 01 2010 at 19:40
”Jag vet att bloggen inte representerar folket överlag ..” … Är du riktigt, riktigt säker på det?? För är bloggen representativ för folket i stort så ser det mörkt ut för Sverige.För kalla mig gärna naiv, men jag hade verkligen ingen aning om att det var så illa med förståelsen för att vi behöver företag, företagare och kunskap för att det ska finnas arbete och därmed skatt.
21 01 2010 at 20:16
Nä, jag är inte säker, men jag hoppas innerligt att det inte är så, för då är det mer illa ställt än vad jag trott.
21 01 2010 at 19:44
Så kan man säga om företag i hela världen i princip, alla borde flytta till skatteparadisen…men det gör de inte…de bara vill markera att de vill ha större vinster…
21 01 2010 at 20:15
Här nere ser jag flera stora företag som flyttat till Polen, Estland etc och gjort hundratalet arbetslösa per företag.Oriflame var det sista..
21 01 2010 at 19:48
Det parti som för en poiltik som syftar till riktig välstånd där företagande, entreprenörsanda, och att försöka göra den gemensamma kakan större än att bara fokusera på hur mn skall fördela existerande kaka, den kommer att få min röst!Om det nu finns något sådant parti?
21 01 2010 at 20:11
Håller fullkomligt med dig..
21 01 2010 at 19:50
http://www.oecd.org/document/57/0,3343,en_2649_34533_40233913_1_1_1_1,00.html#2_Table_of_ContentsDär kan man jämföra skattetryck och sociala förmåner mellan olika länder. Sverige toppar ingenting numera, vare sig inkomstskatteligan eller sociala förmåner.
21 01 2010 at 20:14
Säkert inte, men det ändrar inte det faktum att folk fick fullkomligt tuppjuck när ett bostadsbidrag skulle göras om till ett extra barnbidrag, vilket innebar att den med bidraget plötsligt kunde arbeta mer utan att förlora bidraget, med den största fasan var att den andre föräldern kunde lägga rabarber på delar av bidraget.Där är vi! I ett nötskal!Man jobbar hellre deltid och har bostadsbidrag än får chansen att jobba heltid men eventuellt förlora det bidrag som ska gå till barnen till exet.
21 01 2010 at 20:16
Tillägg till ovan, Det är därför skittrist om en sådan viktig fråga enbart handlar om skattesatser. Då blir det vara en fråga om fördelningspolitik och så är vi där igen….
21 01 2010 at 20:25
Precis.. Det är ju en fråga om fördelning i viss mån, men ett annat sätt att tänka. Helst längre än näsan räcker. Det handlar inte alltid bara om en själv, och vad JAG ska få, vad JAG kan kräva.Annars känner jag mig KRÄNKT!Finns det något värre sätt att förnedra och kränka sig själv än att gapa efter andra människors surt förvärvade slantar?
21 01 2010 at 20:18
Jag tycker att barnlösa ska vara med och betala barnfamiljena – de barnlösa kommer ju också att utnyttja åldringsvård mm – då är det ju barnen som jobbar. Dessutom slipper de barnlösa tiden utan inkomst, tiden utan sömn, tiden med oro, tiden utan tid… de bara glider omkring i sin barnlösa tillvaro, utan måsten, utan ansvar … och blir till belastning för samhället så fort de blir gamla. Och förresten – jag skulle gärna jobba övertid, men jag får inte för arbetsgivaren, trots att det är köer och hur mycket jobb som helst! Men övertid – icke!Sådeså.
21 01 2010 at 20:23
Naturligtvis ska alla vara med och betala, och få del av kakan.Men barnbidrag måste vara det mest idiotiska man kan komma på, näst efter bostadsbidrag.Vad vi barnlösa slipper är mycket mer:)Jag och min jämnåriga väninna på 80-talet. Hon bodde i hyresradhus + bil med sina tree barn. Åkte på semester en gång om året.Hon jobbade deltid inom vården, utan utbildning=Riktigt dåligt betalt.Jag hade hyfsat betalt, jobbade heltid. Extra och övertid så mycker jag orkade och kunde. Ofta hade jag två jobb. Ett på dagen, och t ex sorterade post på kvällarna, eller serverade på restaurang.Jag bodde i en tvåa, ingen bil, ingen semester.Så visst är det mycket som vi inte har.Det är dyrt med ensamhushåll. Vi ska betala för allt, men inte ta del av det själv.
21 01 2010 at 20:33
Alla andra kan väl jobba 70-80 timmar i veckan och sen ge mig alla pengar så jag slipper jobba. Det tycker jag är en vettig politik.Vad många verkar missa är att de som har mycket pengar, också har arbetat arslet av sig. De har slitit som små djur för att nå dit de är idag. Väldigt få människor får saker gratis. De har varit beredda att sätta jobbet som högsta prioritet eftersom de har velat ha mycket pengar, de har offrat familj, socialt liv och en massa andra saker. Det har varit deras val att deras arbete varit deras liv.Men sen kommer det en massa andra som tycker illa om att man arbetar en massa för att få en massa pengar, de anser att man ska skänka bort sina pengar till de som inte vill jobba lika mycket.ja men jag kan ju inte jobba så mycket, jag har ju familj och vänner och hobbies jag vill ägna mig åt, men jag vill ändå ha lika mycket pengar.Jag kommer aldrig förstå den logiken.Du väljer vad du vill göra, och sen tar du konsekvenserna av de valen.Jag har valt att studera som en idiot, för att sen få ett yrke där jag får jobba som en idiot. Allt med målet att jag ska få en jäkla massa pengar.Och nej jag tycker inte att någon annan då har rätt till MINA pengar. Jag har kämpat och kämpar för de, jag har valt bort en jäkla massa saker.Det är MINA pengar.Jag är mer än gärna med och betalar för välfärden, men jag tänker inte betala för att andra inte vill jobba.
21 01 2010 at 20:38
”Man jobbar hellre deltid och har bostadsbidrag än får chansen att jobba heltid men eventuellt förlora det bidrag som ska gå till barnen till exet.”Kan säga att detta skriver jag under på direkt, allt som ger mitt ex extra förmåner tar jag direkt avstånd ifrån, även om det även gynnat mig…… tyvärr är vår relation så pass infekterad, efter ett par vårdnadstvister blir det väl gärna så…….Tycker det är en självklarhet att man har rätt att tjäna bra, men också en skyldighet att betala skatt. // Anders
21 01 2010 at 21:05
60-70 timmar. Hahahah. Du kan du. Hur har du då tid att sitta här hela dagarna. Lägg ner det där. Vem tror du att du lurar.
22 01 2010 at 07:49
Du vet inte vad jag jobbar med, eller hur?Du gör bara bort dig..
21 01 2010 at 21:13
Jo kunskapen är nog väldigt torftlig Any. Tror ändå inte att AB bloggen representerar världen där ute. Många tycks tro att det ligger en kassakista hos staten och till den har pengarna kommit med storken. Ingen har slitit för dem.Jag är inte av den åsikten att inte betala någon skatt alls! Dock ska inte den sk.välfärden innebära begränsingar i näringsutvecklingen för samhället i stort. Och varför inte, ett ”singelbidrag” det är inte mer än väl berättigat, Mumlan 🙂 När man betalat skatt till barnbidrag för alla andra, som skaffar barn till höger och vänster, utan att själv ha några under en jäkla massa år. Gamla blir vi alla, så bidrag till äldre vården borde vara högt mer solidariskt för alla att betala skatt till. Att inte ha barn är så tabu, men det finns många utan. Och det av en mängd olika orsaker. Skaffa barn är även ett eget val. Även med vem!Jag tycker om barn, men varför betala för alla andra som skaffar barn, utan tanke på om de har de ekonomiska förutsättningarna eller familjemässiga? Den anvarsnivån borde alla ha när man skaffar barn. Caymanöarna, låter helt ok. Är badvattnet bra däromkring..?
22 01 2010 at 07:51
Precis!Klart att vi ska betala för barnen. De är ju vår framtid. Och vi betalar för dem i alla fall.Vi betalar mer i bidrag idag är sjukvård och skola tillsammans. Jag vill bidra till barnen genom att ge mer till skolan än till barnbidrag, t ex.Och det är inte fel alls att betala skatt för vår trygghet. Men tryuggheten ska inte bestå i tilläggsbidrag för att folk valt fel jobb och bor för dyrt.
21 01 2010 at 21:19
@Mumlan,Jag åker gärna till Caymanöarna med dig och Lottaonline? *ler ett stort vargflin*
21 01 2010 at 22:02
Men Henrico, jag som trodde du skulle le lite mer saligt..;-)
21 01 2010 at 22:23
Ni åker inte utan mig. När man sitter här och längtar tillbaka till tiden när bara den kungliga svenska avundsjukan regerade det här landet då är det illa – jäkligt illa. Jag försöker att få bort missbrukade och urholkade ord som KRÄNKT OEMPATISK PSYKOPAT nu tror jag snart jag vill peta in en mening där också JAG KRÄVER BIDRAG: Åh vad jag är trött på bidragstänket eller kravet. Vem f-n är det som delat ut massor med mentala skygglappar som får folk att bli så aggresiva. Cayman Island here I come.
22 01 2010 at 07:52
Haha! Du är underbar. Vaför är du inte MIN granntant?;-D
21 01 2010 at 22:36
Härligt Granny, fler brudar på resan!Nu får vi ”..vingar för pengarna..” som vi iskallt roffat åt oss ..hehe…;)
21 01 2010 at 22:51
He he, har ni bokat biljetterna? När dra vi? *ler så stort att jag häpnar*
22 01 2010 at 07:52
Jag beställer biljetten från Skottland:)
21 01 2010 at 23:02
Hallå där!!!! Vänta på miiiig!!! Jag hänger på och jag har världens lönsammaste AFFÄRSIDÈ!!! 🙂
22 01 2010 at 07:53
Alla ska vara med! Var det inte så?haha!
21 01 2010 at 23:04
Vi ska få bonus på jobbet! Nä jag jobbar inte på bank, men vi har lyckats hålla nere våra omkostnader och fixade budget med råge, TB1 nivå blir det va?. (inga julklappar ingen firmafest osv.) Men där slutar det roliga. Jag måste betala minst hälften i skatt. Engångsskatt kallas det visst också. TB1 är riktigt bra att ha med när man spelar skitsnacksbingo.
21 01 2010 at 23:05
Härlig, när drar vi?Mumlan, Lottaonline, Granntanten, anybody och JAG! :))))))))))))))))))))))))Finns det fler brudar? *ler som en hungrig varg*
22 01 2010 at 07:53
Och alla är lesbiska..hahahhahahahahahaha!
21 01 2010 at 23:47
Granntanten skriver att folk kräver bidrag, de är ju att generalisera rätt så ordentligt.Vi har rätt till ersättning om vi blir arbetslös, vi har oxå rätt till ersättning om vi blir sjuka. vi betalar ju skatt för att kunna ha ett bra trygghetssystem. Jag vill inte betala skatt för sådana som inte vill arbeta skriver Åsa ( det vill väl ingen ) i sin kommentar, hur gör man för att särskilja en lat från en inte lat person, blodprov, röntgen eller varför inte en lögndetektor’. penalism
22 01 2010 at 07:54
Sant.. Men det är tilläggsbidragen vi talar om som folk får förutom sin inkomst..
21 01 2010 at 23:55
Anna : man gör som man försöker göra nu, införa hårdare regler för bidrag vid sjukdom, där man bedömer arbetsförmåga och inte sjukdomen i sig. Där man stramar åt möjligheten att få bidrag om man anses som arbetsför. Där man drar åt möjligheterna att använda sjukbidrag som a-kassa.Och betala skatt tror jag få människor är emot, men jag ser inte varför en del ska behöva betala mer än hälften av sin lön i skatt. Varför en del ska behöva betala mer procentuellt än andra, bara för att de valt att jobba mera och därigenom generera mer pengar.Samma procent till alla, oavsett.
22 01 2010 at 07:55
Jag undrar helt ärligt om A-kassan betalt ut högre ersättning än sjukpenningen om det blivit sånt liv?Om många hade fått frågen: ”Du får ingen rehabilitering, men din a-kassa kommer att vara 2000 spänn högre. Går du med på det?”
22 01 2010 at 07:55
Hade inte barnbidraget funnits hade få fött barn och vad händer då tror du?
22 01 2010 at 07:56
Jag tror inte folk föder barn pga barnbidragen. Vi föder få barn, men andra länder i västvärlden som inte har barnbidrag föder fler barn. Vart ser du sambandet?
22 01 2010 at 08:25
-Har du inga barn får du inget barnbidrag, det är inte konstigt. Denna ständiga självömkan från din sida -kan du inte byta perspektiv?-De med bra inkomst flyttar från Sverige? Jag bara väntade på den snyftaren så här i valårstider; -Som barn håller de andan tills de blir blå, som vuxna hotar de att lämna landet om de ska behöva bidra till det allmäna från sitt pengaöverskott. -Vojne, vojne.
22 01 2010 at 08:51
Självömkan är det inte jag som står för. Jag har inte bägärt något. Rikta det till de som bara vill ha och ha istället, tack.Och för övrigt är det inte lönt att diskutera med en sur fan som aldrig har något positivt att säga om något. Sånt är smittosamt, så håll dig härifrån, är du snäll.
22 01 2010 at 08:48
Vad händer med dig Mumlan, du tappar ditt gamla bett och perspektiv..?Rika flyr inte Sverige, vi är ett populärt land att flytta till och investera i. Du lägger ingen särskilt hög skatt med den lön du säger att du har. Barnbidragen är inte särskilt stora med tanke på vad barn kostar. För Sverige är utgiften inte särskilt betydelsefull, i varje fall inte om man jämör med de miljarder bolagsplundringar i form av bonusar, etc, kostar oss. Ett privat vårdföretag enbart i Stockholm, gjorde en vinst på 3.5 miljarder, pengar som tas direkt ur skatteutrymmet.Där tycker i varje fall jag att det finns mycket att spy över men, knappast över barnfamiljerna.
22 01 2010 at 08:56
Jag spyr inte över någon. Jag säger ta bort barnbidragen. det är inte att spy över någon.Jag betalar inte den högsta skatten, och det har jag heller inte påstått, men jag vill inte betala mer.Min lön är som den är pga att jag har eget företag, och många timmar får man inte betalt för, så utslaget blir det lågt.Jag tycker också att det är jävligt när det ska tas ut fallskärmar, få styrelsepengar för uppdrag man knappt deltar i etc etc etc, men min reaktion är på svensson som anser att de hela tiden ska kräva åt sig själv. Någon ska betala det också.”Barnbidragen är inte särskilt stora med tanke på vad barn kostar.”Men kära nån. Barn skaffar man när man har råd till det. Varför skulle vi i Sverige inte ha det, menar du?Slopa tilläggsbidragen och lägg pengar på vård och skola istället.Jag har inte sagt att pengarna ska gå till mig.Jag tar mitt ansvar och arbetar.
22 01 2010 at 19:10
Jag orkar inte engagera mig mer just nu i folks åsikter härinne kring bidrag ekonomi och politik, blir bara irriterad, frustrerad.. tar för mycket negativ energi….Håller ändå med dig i många åsikter.Men rätt ska vara rätt! Jag är tame f*n inte lesbisk! ” Pekar uppåt ” :-)Tjing!
22 01 2010 at 19:21
Vill bara påpeka att det är inte är de rika som flyr Sverige ingen av de här som sticker till Cayman Island är rika eller överbetalda vad jag vet. Lespisk vet jag inte för jag har inte provat – men man skall vara öppen för allt säger de som vet.Mumlan är du säker på att jag inte ÄR din Granntant?Jag blir iaf på CI